I denna fallstudie undersöks hur avancerad teknik för mätning av elkvalitet underlättade diagnostiseringen av allvarliga elkvalitetsstörningar i en bussdepå. Dessa störningar, som varken bussoperatören eller busstillverkaren inledningsvis hänförde till elkvalitetsproblem, spårades slutligen till brister i depåns laddningsinfrastruktur.
Bakgrund
En bussdepå med både AC- och DC-laddningsinfrastruktur drabbades av driftstörningar. Anläggningen innehöll AC-laddare (22 kW) avsedda för minibussar och DC-snabbladdare (200 kW) för större elbussar. Depåoperatörerna observerade att AC-laddarna periodvis inte fungerade när DC-laddarna användes. Dessa problem påverkade tillgängligheten för fordonen och den övergripande driftsäkerheten. Grundorsaken till dessa störningar var inte fastställd förrän en omfattande elkvalitetsanalys genomfördes.
Diagnostisk bedömning
En undersökning av elkvaliteten visade att störningarna berodde på att det saknades nödvändiga elektriska filter i likströmsladdarna. Utan dessa filter orsakade driften av likströmsladdarna betydande harmoniska störningar i den lokala spänningen, vilket störde stabiliteten hos växelströmsladdarna.
Läs hela artikeln här. (på engelska)
Ladda ner EIFS rapporten här. (på engelska)
Bild: Flygvy över bussdepån. Stora bussar laddas med likström, minibussar laddas med växelström (laddning över natten).